9 tips om zittend werk te onderbreken

Onderzoek  toont aan dat langdurig zitten een gezondheidsrisico inhoudt. Zelfs werknemers die na de werkdag nog sporten, kunnen de negatieve effecten van een hele dag zittend werk uitvoeren niet volledig compenseren.

Grootse inspanningen hoef je niet te doen. Wel zou je elk halfuur minimaal twee minuten de benen moeten strekken. Het belangrijkste daarbij is opstaan en de benen bewegen.
Ondanks de eenvoudige boodschap, lijkt het niet evident om dit tijdens een werkdag op kantoor effectief te doen.

Onderstaande tips kunnen helpen om regelmatig recht te staan en te bewegen tijdens de werkuren:

  1. Maak er een gewoonte van om staand te telefoneren.
  2. Ga naar een collega in plaats van te mailen. Hierdoor strek je de benen. En soms is een kort gesprek efficiënter dan mailen.
  3. Hou een gesprek staand of al wandelend als een collega aan je bureau komt voor kort overleg.
  4. Neem de trap in plaats van de lift.
  5. Maak tijdens de middagpauze een korte wandeling.
  6. Haal regelmatig een glas water. Dat zorgt er ook voor dat je voldoende water drinkt.
  7. Gebruik een printer en papiermand die wat verder van je bureau staan.
  8. Gebruik een wc die zich op een ander verdieping bevindt.
  9. Plan voldoende (korte) pauzes tijdens vergaderingen.

Weet je niet zeker of deze tips uitgevoerd zullen worden in de huidige veiligheidscultuur? Bespreek het met collega’s en maak er een gezamenlijk project van om meer te bewegen.

Meer info op senTRAL:
Zittend werk, het nieuwe asbest? (Nieuws, 29‑01‑2015)
Check of je collega's voldoende bewegen (Nieuws, 13‑06‑2012)

 

Meer gratis nieuws binnen het thema Veiligheid