Anti-rookcampagne op de werkvloer voor een lager verzuimcijfer (UK)

In Engeland vindt in oktober de “Stoptober” Campagne plaats, die bedrijven helpt om werknemers te ondersteunen bij het stoppen met roken.
28 dagen rookstop
Het 28-daagse initiatief van Volksgezondheid Engeland (PHE) biedt werkgevers een ultieme kans om hun personeel te helpen bij een rookstop en het aannemen van een gezondere levensstijl. Stoptober biedt hen immers een scala van gratis middelen aan: ze voorzien aanmoedigingen en ondersteuning via sociale media, maar ook een “stop met roken pakket” en een up-to-date app vol met adviezen en tips.

Een roker die 28 dagen stopt met roken, vervijfvoudigt bovendien zijn kans om definitief rookvrij te blijven.
Kosten lopen hoog op
Volgens Action on Smoking and Health (ASH), loopt de jaarlijkse economische impact van roken in Engeland op tot 13 miljard pond, waarvan 1 miljard de kosten representeren die verzuim door ziektes gerelateerd aan roken met zich meebrengen. Rookpauzes op het werk leiden tot een kost van 5 miljard pond.
Succesvolle actie
Meer dan 250 bedrijven en organisaties hebben zich al aangemeld om van start te gaan met Stoptober, waaronder Asda, British Airways, Ford, John Lewis, Network Rail, United Utilities en Vauxhall.

Van de  acht miljoen rokers die Engeland telt, wil twee derde stoppen, aldus  PHE Professor Kevin Fenton: "stoppen met roken leidt tot een van de meest significante gezondheidsverbeteringen die een persoon kan maken. Het is bemoedigend om te zien dat zoveel bedrijven en werkgevers meedoen met het Stoptober-project".

Informatie over Stoptober en de bredere NHS Smokefree campagne is te vinden op de website van Smokefree NHS.

 
Meer info op senTRAL:  Motieven voor een rookbeleid op het werk (In de praktijk) 

Meer gratis nieuws binnen het thema Veiligheid