Herstellen van een burn-out: rust of actie?

Een burn-out gaat gepaard met sterke vermoeidheid. De energie van werknemers met een burn-out is letterlijk “opgebrand”. Is totale rust dan dé manier om te herstellen? Of kan beweging ook verbetering brengen? Carolien Hamming, directeur bij het Nederlandse Centrum voor Stressmanagament, geeft tips voor een goed herstel. 
 
Wie regelmatig sport, voelt zich doorgaans zowel fysiek als mentaal beter. Sporten is dus een van de manieren om ons welzijn te bevorderen.


   
Maar voor wie al een burn-out heeft, raadt Carolien Hamming voldoende rust aan: “Veel rust is ongetwijfeld nodig voor werknemers met een burn-out. Want een burn-out veroorzaakt een verstoord evenwicht in het stressmechanisme. De systemen in het lichaam die bij een inspanning probleemloos voor de nodige energie zorgden, werken bij een burn-out anders.” Daarom kunnen voorheen moeiteloos uit te voeren activiteiten plots een grote opgave worden. 
 
Helemaal niet bewegen, kan het herstelproces echter bemoeilijken. Het is dus belangrijk om een balans te vinden tussen rust en actie. “Zolang het herstelvermogen niet optimaal werkt, is een intensieve trainging geen goed idee. Maar enkel rusten, biedt geen sneller herstel. Kleine inspanningen, zoals een dagelijkse wandeling of fietstocht, kunnen het herstelproces net bevorderen. Let er op dat je niet buiten adem geraakt. In het begin volstaan korte activiteiten van 15 tot 20 minuten. Naarmate de vermoeidheid mindert, kan je de beweging opbouwen tot 30 à 45 minuten per dag. Na zo’n inspanning is het nodig om bewust te ontspannen, door bv. te gaan zitten en water te drinken,” aldus Hamming. 
 
Meer info op senTRAL:
 

Meer gratis nieuws binnen het thema Veiligheid