The fun theory: ludieke acties stimuleren veilig gedrag

Werknemers aanzetten tot veilig gedrag? Het lijkt een grote uitdaging. Zeker als je het gedrag op lange termijn wil bestendigen. Maar een ding is zeker: mensen zullen sneller hun gedrag aanpassen als daar een uitnodigende reden toe is. Volkswagen heeft daarom thefuntheory.com opgericht. 

Thefuntheory.com is een website waar Volkswagen cases deelt over ludieke preventieacties. Uit deze cases blijkt dat werknemers daadwerkelijk sneller veilig gedrag gaan stellen als dit op een leuke manier gestimuleerd wordt. We selecteerden enkele mooie initiatieven ter inspiratie. 
 

Handen wassen met fleurige zeepdispensers

In verschillende sectoren is het van essentieel belang dat de werknemers regelmatig de handen wassen, bv. in ziekenhuizen of in de voedingssector. Nochtans blijkt uit onderzoek dat werknemers dit niet altijd doen. Handen wassen kan op een heel eenvoudige wijze gestimuleerd worden: voorzie een opvallende zeepdispenser. 
 

De pianotrap



Steeds meer werknemers zitten langdurig stil, zeker in kantooromgevingen. Werknemers stimuleren om de trap te nemen, is een van de maatregelen die je kan treffen om het stilzitten te doorbreken. Maar hoe maak je de trap aantrekkelijker dan de lift? In Stockholm maakten ze van een trap in een ondergronds station een piano. Elke trede werd omgetoverd tot een pianotoets mét klank. De voorbijgangers konden zelf deuntjes maken door over de trap te lopen. Al snel namen meer mensen de trap in plaats van de roltrap. 
 

Veiliger in het verkeer met loterij en wiki-stoplicht

Ook een initiatief uit Zweden: een loterij voor het respecteren van de snelheidslimieten in het verkeer. Een snelheidscamera registreerde de snelheid van de voorbijkomende automobilisten. Maar in plaats van een boete te geven aan overtreders, wordt er een lotje geregistreerd in een loterij voor elke persoon die zich aan de snelheidslimieten hield. Op die manier wordt er geld ingezameld dat je kan winnen als je de snelheidsregels respecteert. 
 
Voor het rood licht staan, kan een pak interessanter worden. Zo lanceerde Osvaldo H. Bernal Sosa het idee om ludieke weetjes te projecteren op een scherm, terwijl weggebruikers wachten voor het rode licht. 
 
 

Het belang van herhaling

Ludieke acties bewijzen hun nut. Maar op lange termijn kan het effect afzwakken. Daarom is het belangrijk om een preventiebeleid uit te stippelen waar regelmatig nieuwe acties genomen worden. Laat je creativiteit de vrije loop en werk een actieplan uit met verschillende ludieke initiatieven, die elkaar na enige tijd opvolgen. Op die manier blijven de werknemers geboeid. De acties hoeven niet allemaal even grootschalig te zijn (cf. de ludieke zeepdispensers). 
 
Meer cases kan u raadplegen op de website van “The fun theory”


 

 

Meer gratis nieuws binnen het thema Veiligheid