Zalig ontspannen na vakantie of alweer stress op het werk?

De vakantie loopt voor de meeste mensen stilaan ten einde. Bent u nog zalig zen of ervaart u alweer stress op het werk? Vaak is het vakantie-effect maar van korte duur, en komen we na korte tijd opnieuw op het oude stressniveau. Of het stressniveau is zelfs hoger na een vakantie, denk bijvoorbeeld aan die overvolle e-mailbox, een afgeladen bureau en veel onafgemaakt werk. Volgende tips helpen bij het omgaan met bronnen van werkstress. 

1. Leef gezond: beweeg voldoende, eet gezond, slaap goed 

Zittend werk veroorzaakt een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, type-2 diabetes en mogelijk ook depressie en diverse vormen van kanker. Daarom is het zeer belangrijk om beweging te stimuleren, zeker ook tijdens het werk. Kleine aanpassingen kunnen al grote impact hebben: gebruik kleine bekers zodat deze vaker opnieuw gevuld moeten worden, vergeet koffierondjes maar loop zelf naar het koffieapparaat, ga naar het toilet of de printer op een andere verdieping, maak een wandeling na de lunch, … Een evenwichtig voedings- en slaappatroon helpt mee om uw lichaam gezond te houden. 

2. Digitalisering

Digitaal werken heeft zeker zo zijn voordelen, maar veroorzaakt vaak ook stress bij werknemers. Men heeft het gevoel altijd en overal bereikbaar te moeten zijn en informatie is overal en in overvloed beschikbaar. Leg digitaal werk aan banden, probeer niet overal bereikbaar te zijn.

3. Laat het verwachtingspatroon los 

We hebben de drang om te voldoen aan een bepaald verwachtingspatroon, wat we overigens vaak zelf hebben gecreëerd. We geloven dat we de werkmail in het weekend moeten lezen, maar heeft de baas ons dit gevraagd of hebben we dit zelf opgelegd?  

4. Maak u niet onnodig druk 

Focus op situaties met een hoger ‘rendement’ in plaat van energie te stoppen in situaties waar niet veel te veranderen valt. 

5. Werk toe naar duidelijk doelen in de nabije toekomst

Door stap voor stap toe te werken naar duidelijke doelen in de nabije toekomst, krijgt u een gevoel van controle over uw werk én uw leven. Geef en neem zo veel mogelijk ruimte en flexibiliteit. 

6. Focus op leuke en aangename aspecten van het werk (waarop u invloed hebt).

Sta even stil bij wat er op het werk leuk is op het werk en goed gaat. Schrijf iedere avond 3 dingen op die u die werkdag als prettig hebt ervaren. 

7. Maak een persoonlijk inzetbaarheidsplan

Bouw vanaf een zekere leeftijd rustig af, zodat u het werken langer volhoudt.

Meer info op senTRAL: 


Meer gratis nieuws binnen het thema Veiligheid